• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
The Witness - Optymalna droga do platyny!
#1
Platyna 
The Witness

  • Poziom Trudności 9/10 (bez podpowiedzi), 7/10 (z podpowiedziami)
  • Ilość trofeów do zdobycia: 14 (wszystkie offline)
  • Czas potrzebny do zdobycia platyny: 10-30 godzin
  • Minimalna liczba przejść do zdobycia platyny: 1
  • Trofea możliwe do pominięcia: Brak
  • Poziom Trudności wpływa na trofea?: Brak wyboru poziomu trudności
  • Kody wyłączają trofea? Brak kodów
  • Trofea, które mogą nie wpaść (zbugowane): Brak

Słowem wstępu:

Witam was w polskim poradniku do zdobycia platyny w The Witness. Ten tytuł, to specyficzna gra logiczna, która polega niemal wyłącznie na rozwiązywaniu zagadek. Do dyspozycji będziemy mieli całą wyspę, dosłownie wypchaną panelami do ułożenia. Warto zaznaczyć, że ułożenie wszystkich puzzli nie jest potrzebne ani do ukończenia gry, ani do platyny. Mimo, że gra zawiera jedynie 14 trofeów, a 12 z nich zrobisz bez absolutnie żadnego problemu korzystając z filmów zamieszczonych w tym temacie, to jednak ostatnie trofeum jest BARDZO trudne, ale o tym później.

Jeśli interesuje Cię czy w ogóle dasz radę z platyną, polecam zerknięcie na trofeum Złoto Challenge

Optymalna i najszybsza droga do platyny wygląda następująco

  1. Zapal wszystkie 11 laserów na wyspie
  2. Zapal ostatni 12 laser i skończ grę
  3. Po końcu gry załaduj ostatni autosave i wyjdź z windy
  4. Ukończ wyzwanie
  5. .....i tyleSmile

Poradniki, mapy i filmy z których korzystałem są własnością:
Mapa: IGN
Filmy: Kanał PS4Trophies
Anglojęzyczny poradnik, którym się wspomagałem: JayPBM
Pomocniczy screen: GosuNoob

Pomocnicze panele:
Trójkąty
Tetris i kolorowe kwadraty

Zanim zaczniemy:

Oto mapa wyspy:

[Obrazek: WitnessMapAreaFinal.jpg]

Na pewno w końcu Ci się przyda.

Grę możesz przechodzić własnym tempem i to gdzie pójdziesz najpierw, zależy wyłącznie od Ciebie. Zalecam natomiast chodzenie tam, gdzie pokazują numery przy filmach. Gościu z PS4Trophies pokazuje po kolei każde z rozwiązań, więc jeśli korzystasz z tego poradnika, to grę przejdziesz w trymiga. Każde trofeum polega na uruchomieniu lasera w konkretnej lokacji, poza dwoma - Platyną i Wyzwaniem.

ZACZYNAMY

[Obrazek: 36d77g.png] Platinum Platyna
Get every trophy.

Po prostu zdobądź wszystkie trofiki. Tylko lub ażSmile

[Obrazek: 4bje15.png] Symmetry Srebro
Activate the Symmetry laser.

Trofeum dostaniesz gdy aktywujesz laser w zagadkach symetrycznych (Symmetry Island). Jest on umieszczony na Symmetry Island. Te zagadki są wyjątkowo proste. Na panelach, będziesz musiał dotrzeć do wyjścia kierując dwoma laserami jednocześnie.

[Obrazek: 63e75d.png] Desert Ruin Złoto
Activate the Desert Ruin laser.

Następnym laserem, który będziemy aktywować, jest ten na pustyni. (Desert Ruin) W zagadkach tutaj chodzi o światło. Rozwiązań należy szukać w odbiciu światła na panelu, lub w odbiciu wodnym.

[Obrazek: 36d70d.png] Monastery Złoto
Activate the Monastery laser.

Trzecim z kolei laserem, będzie ten w klasztorze (Monastery). W tych zagadkach chodzi o dokładne ustawienie postaci względem panelu, tak by między wami znalazł się jakiś obiekt (gałęzie, płoty), który ujawni drogę do celu. Nic przesadnie trudnego.

[Obrazek: g58133.png] Keep Srebro
Activate the Keep laser.

Kolejnym punktem naszej wędrówki będzie krótki epizod w Twierdzy (Keep). Aby sprostać tym wyzwaniom, trzeba słuchać i obserwować. Spoglądaj na trawę, słuchaj kroków i porównuj panele do rozkładu labiryntów.... lub skorzystaj z filmuSmile

[Obrazek: 75600b.png] Shady Trees Złoto
Activate the Shady Trees laser.

Udaj się teraz do lasu (Shady Trees) na północy wyspy. Układanie tych paneli polega na jechaniu linią po cieniach, lub przeciwnie - omijając wszystkie cienie. Można też od razu udać się do lasera z poniższym filmem i ułożyć jego panel. Oszczędzi to sporo czasu.

[Obrazek: je8651.png] Marsh Złoto
Activate the Marsh laser.

Na mokradłach (Marsh) zaczyna robić się już bardzo trudno. Dochodzą tu "klocki tetrisa". Należy wyrysować linię, aby klocek znalazł się po którejś stronie linii, idealnie odrysowany. Ściany klocka mogą być jedynie liniami lub krańcem panelu. Przykładowo, dwa klocki w kształcie litery L, odrysowane na panelu, wyglądają tak:

Pokaż zawartośćPrzykład:

Poniżej film ze wszystkich zagadek na mokradłach.

[Obrazek: dbd01b.png] Quarry Złoto
Activate the Quarry laser.

Aby aktywować laser w kamieniołomie (Quarry), trzeba będzie poznać kolejne reguły. Białe i czarne kwadraty powinny być zawsze rozdzielone linią, a kropki na trasie, (niczym w snake'u z Nokii) powinny zostać "zjedzone". Dodatkowo pojawiają się też kwadraty z symbolem eliminacji. Symbol ten przypomina pacyfkę bez okręgu. Jego zadaniem jest wyeliminowanie jednego innego symbolu - klocka tetrisa, kropki, kulki itp. Gdy eliminator jest na panelu, to MUSI zostać zużyty.
Kolejnym nowym symbolem będą gwiazdki. Zasada jest taka, aby gwiazdki zawsze były w jednym obrysowaniu parami. 2, 4, 6.... każda para musi być w jednakowym kolorze. Jeśli ich ilość na planszy jest nieparzysta, wiemy już, że trzeba będzie "wyłączyć" co najmniej jedną kwadratem eliminatora.

Muszę przyznać, że zagadki tej lokacji są dla mnie jednymi z najtrudniejszych w całej grze.

[Obrazek: 1je70g.png] Jungle Złoto
Activate the Jungle laser.

Laser w dżungli (Jungle) jest dość prosty do aktywowania. Polega na wsłuchiwaniu się w poziom/wysokość głosu. Będziesz musiał wsłuchać się na przykład w świergot ptaka - ten zaśpiewa np. średnio, nisko, wysoko. I w ten sposób należy poprowadzić linię z lewej do prawej. Na panelach z kulkami do zbierania zasada jest podbna - mamy 3 wielkości kulek, odpowiadające poziomowi głosu.

[Obrazek: 5g1738.png] Town Złoto
Activate the Town laser.

Następny, dziewiąty już punkt naszej wędrówki to Miasto (Town) na południu wyspy. Tutejsze zagadki to bardziej skomplikowane wersje tego, co już było. Nie ma tu w sumie nowych reguł. To kombinacja wszystkiego co do tej pory poznaliśmy.

Warto dodać, że w Mieście właśnie, możemy przekierować laser pustyni, aby świecił w "Górę". Gdy popatrzysz w niebo, zauważysz, że wszystkie lasery skierowane są w jeden punkt, poza jednym, świecącym w chmury. Na jednym z budynków znajdziesz lustro z panelem, dzięki któremu odbijesz ten laser we wspólny dla pozostałych laserów punkt. Panel do obracania lustra, znajduje się tuż pod lustrem, na dachu jednego z budynków.

[Obrazek: 75604e.png] Bunker Złoto
Activate the Bunker laser.

Wejście do bunkra znajdziesz na południowym wschodzie wyspy. Tutejsze panele to kombinacja kolorowych gwiazdek i kwadratów, które do ułożenia niejednokrotnie będą wymagały spojrzenia przez jakiś filtr. Czasem będzie to kolorowa szyba, czasem kilka kolorowych szyb.

[Obrazek: b4bg6g.png] Treehouses Złoto
Activate the Treehouse laser.

To już nasz przedostatni punkt wędrówki. Aby się tu dostać należy przypłynąć łódką. Na wyspie jest całkiem sporo portów, w których możemy "wynająć" łódkę. Na pewno natknąłeś się już na mechanizmy przyzywania łodzi. Znajdź jeden z nich i popłyń do Domków na drzewach (Treehouses). Ta lokacja znajduje się na północnym wschodzie wyspy.

Ta miejscówka zdecydowanie stawia na ILOŚĆ zagadek. Nie znajdziemy tu raczej nowych reguł. Zagadki z kolorami, kwadratami i gwiazdkami były już poprzednich miejscach. Aby się jednak przedostać przez tę miejscówkę, skorzystaj z filmu poniżejSmile

[Obrazek: 0j63d5.png] Endgame Złoto
Reach the end.

Aby odblokować to trofeum, należy ukończyć grę. By dojść do końca jednak, trzeba ukończyć ostatnią, najdłuższą lokację. Zagadki tutaj są już moim zdaniem przegięciem. Nie ma może nowych zasad, ale jest masa przeszkadzajek i utrudnień. Wirujące panele, obracające się słupy, poprzecinane plansze.... Za dużo by wymieniać. Można dostać oczopląsu, epilepsji i dodatkowych chromosomów.... chyba że skorzystamy z filmu poniżej!

Po końcu gry można załadować ostatni autosave i otworzyć windę panelem u dołu. Od tej pory już nie będzie "tak łatwo"

[Obrazek: 80b567.png] Challenge Złoto
Complete a certain challenge.

To trofeum jest na czas i za każdym razem dostaniesz inne puzzle. Jest to moim zdaniem bardzo trudne. Bardzo dużo zależy od Twoich umiejętności ale i od szczęścia. Podsumuję szybko co trzeba zrobić:
  • Musisz ułożyć ok. 14 paneli w ciągu trwania jednej melodii.
  • Pomyłka w układaniu wyłącza panel i najczęściej trzeba ułożyć jeszcze raz poprzedni panel.
  • Po uruchomieniu muzyki (gramofonu, płyty) mamy kilka minut, aby ułożyć wszystkie puzzle.
  • Każda pauza i uśpienie konsoli powoduje restart wyzwania. Każde wyjście do menu konsoli nie pauzuje gry.
  • Gdy muzyka skończy się, wszystkie panele gasną, a ty musisz uruchomić ją ponownie i rozwiązywać wszystkie zagadki od nowa. Tym razem oczywiście będą inne!
  • Nie kombinuj. Jedyna pomoc jaką dostaniesz, to rozwiązanie zagadek w labiryncie.
  • W wersji 1.00 gry, którą być może można dostać na płycie, można było zrobić zdjęcie zagadki i uśpić konsolę - wtedy czas zatrzymywał się. Obecna wersja gry to 1.02 i ten trik został załatany. W filmie poniżej autor korzysta z tego triku, ale nie łudź się - nie jest to już możliwe.
  • Trenuj, ćwicz.... a będziesz co raz lepszy i być może w końcu Ci się uda!

Jak aktywować te wyzwanie? Otóż najpierw należy przekierować wszystkie lasery (łącznie z pustynnym) w "Górę" i podążać za filmikiem. Wyzwanie zaczyna się dopiero od włączenia płyty ze słońcem.

Jeśli jednak zdecydowałeś się na wbijanie platyny, to dam Ci kilka wskazówek i rozpiszę na czym to polega. Wyzwanie można podzielić na 7 małych sekcji, przyda Ci się też druga osoba do pomocy!

  1. Po włączeniu płyty gramofonowej, przed Tobą pojawią się 3 banalne zagadki. Jeśli stracisz na nich ~~20sekund to chyba lepiej jest od razu zrestartować wyzwanie.
  2. Następny jest stół. To mapa Twojego labiryntu, a kropki to aktywne panele w labiryncie. Możesz zrobić zdjęcie tego stołu telefonem (lub poprosić kogoś by zrobił), przyda się później.
  3. W kolejnym, brązowym pomieszczeniu, czekają na Ciebie 4 różne panele. Jeden zwykły, jeden symetryczny, jeden z gwiazdkami i jeden z klockami i gwiazdkami. Te potrafią być średnie / średnio trudne. Są to cztery panele na jednym z filarów tej jaskini. Aktywują się losowo. Po rozwiązaniu czterech przechodzisz schodkami dalej.
  4. Tu będą trzy panele. Tylko jeden z nich da się ułożyć. Trzeba odseparować białe od czarnych kwadratów. Pomyłka najczęściej oznacza powrót do poprzedniego panelu i ułożenie go na nowo, więc ostrożnie!
  5. Po ułożeniu poprawnego panelu, pojawią Ci się trzy bardzo podobne, tym razem z czterema kolorami. Każdy kolor musi być w osobnej sekcji panelu. Ponownie - tylko jeden jest możliwy do ułożenia
  6. Teraz wchodzimy do labiryntu. Przyda Ci się zdjęcie zrobione wcześniej. Tu nie dość, że musimy odnaleźć panele, to jeszcze je ułożyć i wyjść z labiryntu. Mając zdjęcie, oraz kogoś, kto mógłby szybko ułożyć dwa panele na tej stronie LABIRYNT PUZZLE - nie stracisz za dużo czasu. Staraj się sam układać te panele, w trakcie gdy ktoś siedzący obok odtworzy dany panel na tej stronce.
    Zasada jest taka, że każdy trójkąt oznacza jedną linię która może biec wokół tego kwadratu. Przykładowo, trzy trójkąty oznaczają, że kwadrat należy objechać z trzech stron.
  7. Po uporaniu się z labiryntem oraz jego dwoma panelami, zostaną Ci tylko 2 słupy. Potrafią być łatwe i trudne, więc nie zrażaj się, jeśli się zatniesz. Kolejnym razem możesz je rozpykać w kilka sekund. Jeden z nich polega na symetrycznym przejechaniu po punktach na trasie. Przez to, że kierujemy dwiema liniami na raz, nie jest to zbyt proste. Drugi słup natomiast jest od separacji białych i czarnych kwadracików. Ułożenie obu słupów da Ci ostatnie złote trofeum, ale też lśniącą platynę. Możesz być z siebie dumny!